Alla inlägg den 21 september 2008

Av fiffi90 - 21 september 2008 18:02

jag hade nästan glömt bort frågeställningen.... denna har jag snickrat i hop:



Projekt frågeställning:

 Hur planerar man en bra hajk? 

·        Vad behöver man tänka på?

·        Hur får man folk att vilja komma?

·        Vad ska man göra under hajken?

·        Hur fixar man maten?

 


men när jag kollade lite hade jag gjort en skriftlig "projektplan" där jag hade skrivit följande:


Projektplan

 

·        Hur planerar men en hajk på bästa sätt?

·        Behövs olika planering för olika hajker? Vilka?

·        Hur får man folk att vilja komma på min hajk?

·        Finns det några saker man ska tänka på när man planerar en hajk?

     

Jag har tänkt panera och genomför två hajker. En av hajkerna ska vara en vandringshajk för ca 10-20 personer och den andra hajken ska vara lite längre med lite mer folk. Sedan hade jag tänkt jämföra planeringarna, resultaten och så för att sedan kunna göra en ”lathund för att planera hajk”, där man steg för steg smidigt ska kunna planera och genomföra sin hajk.





Den andra frågeställningen tror jag e bäst... eller va tror du micke?

Av fiffi90 - 21 september 2008 16:44

HEjsan hoppasn!


kom just hem efter att ha rekat... men om jag börjar med förberedelserna kring vindskyddet så är det:


*toa papper (det finns ett bra dass där)

*ved, tendstickor, vatten hink och nån sorts eldvätska(till lägerbål)

* ev. lycktor eller reflexer

*ev ljusspår eller reflexspår)

* lägerbål!!

* extra vindskydd


vad ska hända/fixas till första vandringen (första vandringsdan):


* chiffer/startuppgift att göra nått till lägerbålet

* hantverk/märke

* mat paus

* fika pauser! 

* lekar -bobidibobidi bo

           -bottom shoo

           -pinnen

           -pinnen utan pinne

->        - fler lekar


vad ska hända/fixas till andra vandringsdan:


* MÅSTE gå kl 09:00

* ev lekar

* matpaus

* fika pauser!


Övrigt som ska fixas!


* kolla vart man kan hämta folk som ska till bussen eller av någon anledning måste bryta hajken.

* kolla när älgjakten börjar!!

* gör en utverdering


Hur har dagens vandring varit?


Jag och min scoutledare (mamma) gick ifrån där jag tänkt att vi ska börja gå (skippar nog att börja från vägen... blir långt. men blir de mycke folk får vi lov att gå de ca3.5 km som det är från mommehål, annars skussar vi ut.)

från starten och hela vägen till vindskyddet är det ca 8 km på mestadels bred och bra väg (jag har två alternativ till mat ställe) Vet inte om de finns så mycke mer å säga om första biten... den var bra och kommer vara "lätt" gämfört med andra dan.

vandringen eftervindskyddet är mycket mer upp-och-ner och mycker bergigare! så om de blir regnigt blir det VÄLDIGT halt! så jag bör kolla in om de finns en alternativ väg i så fall.


Leden var jättefin vi hade ett perfekt vandringsväder utan regn och lagom temperatur. Allt som allt gick vi lite drygt 1.5 mil (vi gick ej upp till vindskyddet å väde, för de gjorde vi i går (2 km tur och retur)) Sammanlagda tiden det tog för oss att vandra var ca 6 timmar och en kvart.

Vi hittade en massa svamp, en huggorm, 4 kopparödlor/kopparormar, jättestora klöv-avtryck av älg.

Vi hade mycket trevligt! Så jag ser fram i mot en kalas hajk!

Ovido - Quiz & Flashcards